Menu

HomeNieuws

Fit blijven in tijden van corona? Onze adviezen!

Bewegen en sporten; voor veel mensen is dat onderdeel van een routine. Fietsend naar werk, standaard elke dinsdagavond naar de sportschool of de tennisvriend die op maandagochtend al belt of jullie klaar zijn voor de wedstrijd van zaterdag? Nu is er een uitzonderlijke situatie. De routine, maar ook de motivatie kan weg vallen in tijden van corona. Het is belangrijk om wel de gezonde levensstijl vast te houden, daar hoort beweging bij. We geven daarom adviezen om thuis fit, gemotiveerd en actief te blijven.

Zorg ervoor dat je geen klachten hebt om onderstaande adviezen op te volgen, denk aan een neusverkoudheid, hoesten, keelpijn, benauwdheid en/of koorts. Daarvoor is herstel van het lichaam en uitrusten eerste prioriteit.

1.Het zit ‘m in de kleine dingen.

Nog nooit zoveel gebeld? Of dat nu met collega’s, de kleinkinderen of met oma is. Fijn dat we deze mogelijkheden hebben! Bedenk om deze telefoontjes bijvoorbeeld staand te voeren in plaats van zittend.  Verder zijn er handige apps voor op de telefoon op iPad. Zoals ‘7-minuten workout’ app om tussen de dagelijkse taken door toch fit te blijven in tijden van corona. Een hulpje om letterlijk en figuurlijk de benen te blijven strekken. Beschikbaar in de App Store.

2.Kies de juiste online sportoefeningen.

Er zijn talloze sportoefeningen of trainingen online te vinden. Maar welke ga je doen en wat past er bij jouw trainingskwaliteiten? Ben je herstellende van een operatie? Overleg dan altijd met je fysiotherapeut, want het is belangrijk om niet zomaar oefeningen te doen die tijdens een herstelperiode niet raadzaam zijn.  Zij geven dan graag tips of een trainingsplan welke bij jou past. Wel gewoon fit? Onze fysiotherapeuten hebben tips welke trainingen aanraders zijn. Bijvoorbeeld deze:

3.Werk samen

Sporten met een huisgenoot of kinderen? Er zijn ook leuke voorbeelden om een training te doen met bijvoorbeeld de kinderen. Zie hier: https://www.youtube.com/watch?v=5if4cjO5nxo. Maar dit kun je ook groter bedenken, bijvoorbeeld op je werk. Zo maken de fysiotherapeuten van Annatommie mc wekelijks een ‘eigen’ workout voor de collega’s. Fijn voor de teambuilding en om toch samen te kunnen werken.

Fit blijven corona Fit blijven corona

4. Heb plezier.

Leg in eerste instantie vooral de focus op plezier. Kies dus liever voor makkelijke oefeningen en korte workout tot 15 minuten die wel intensief is. Als jij na een korte workout nog steeds plezier hebt dan zorg dit ervoor dat de drempel om het elke weer op te pakken aanzienlijk lager is. Als jij het volhoudt, dan geeft dat motivatie en kun je steeds opnieuw je grenzen verleggen. Wanneer ben je dan goed op weg? Stel als doel om 2-3 keer per week een zo’n oefening/workout te doen als de aanraders van onze fysiotherapeuten.

Fit blijven in tijden van corona, het is niet makkelijk. We hopen dat je met deze tips aan de slag kan. Ben je herstellende van een blessure/operatie en wil je begeleiding bij je training? Onze fysiotherapeuten kunnen je in deze tijd verder helpen met een online afspraak. Neem daarvoor contact op met ons Klant Contact Center.

Deel dit artikel:

Wilt u op de hoogte bijven van alle ontwikkelingen in de orthopedische zorg en binnen Annatommie mc?
Meld u dan aan voor onze nieuwsbrief.

Wij werken samen met:

Annatommie mc