12 mei 2021
Vandaag is het de ‘Dag van de Zorg’, ook wel de ‘Dag van de verpleging’ genoemd. In eerste instantie speciaal bedacht om verpleegkundigen in het zonnetje te zetten. We zijn bij Annatommie mc trots op een hecht en gedegen team dat zorg levert. Maar hoe ziet zo’n dag in de zorg er nu precies uit? Speciaal voor deze gelegenheid schreef Rob Tas (verpleegkundige en teamleider) een blog over zijn dag. Geen dag is hetzelfde.

Rob Tas is verpleegkundige in ‘hart en nieren’, hij werkt vijf jaar bij Annatommie mc en sinds 2019 is hij teamleider verpleegkunde.
”Vandaag start mijn dag om 07:00 uur op onze klinieklocatie in Amstelveen. Met een kopje koffie luister ik mee met de verpleegkundige overdracht van de nachtdienst naar de dagdienst. Dit doen we om eventuele uitdagingen te ondervangen en we bespreken het proces hoe de eerste patiënt op tijd op de Holding is zodat ook die afdeling op tijd kan starten. Als de verpleegkundigen de taken voor de dag hebben verdeeld en aan de slag gaan open ik mijn laptop. Ik begin mijn dag met het nalopen van het rooster van komende week. Waar nodig probeer ik nog wat te schuiven of een uitzendkracht in te zetten zodat we de hele week goed bezet zijn.
08:30 uur. De dagstart met mijn collega teamleiders en manager. Hier wordt de dag van gisteren kort besproken. Wat ging er goed? Wat kon er beter? Ook vandaag wordt besproken. Zijn er uitdagingen? Kunnen we elkaar ergens mee helpen?
Ik krijg telefoon dat één van de verpleegkundigen van de nachtdiensten zich ziek moet melden. Dit is helaas iets wat in deze covid-tijd veel voorkomt.
9:00 uur Ik krijg telefoon dat één van de verpleegkundigen van de nachtdiensten zich ziek moet melden. Dit is helaas iets wat in deze covid-tijd veel voorkomt. Ik sta meteen in de actiemodus, want de eerste patiënten zijn al geopereerd, we staan krap bezet en ik kom een nachtdienst tekort. Ik kom er al snel achter dat mijn eigen team vast staat en er niet te schuiven is. Volgende stap is bellen met ons vaste uitzendbureau en alle mensen die je kent die eventueel ingevlogen kunnen worden.’’
Ontwikkelingen voor de toekomst
Ineens is het 11:00 uur geweest. Ik besluit het even los te laten – in een andere setting een kop koffie drinken en pauze houden. Wel snel, want om 11.15 uur heb ik een afspraak voor de uitleg over een COW (computer on wheels). Ook in deze tijd staan we niet stil en werken we constant aan het verbeteren van onze zorg en efficiëntie. Een COW geeft verpleegkundigen bijvoorbeeld de gelegenheid om naast het bed al controles uit te voeren en te rapporteren. Tussendoor nog een telefoontje met een uitdaging op de verpleegafdeling. Een patiënt heeft toch geen opvang thuis kunnen regelen voor na de operatie. Iets wat wel echt nodig is met bij een nieuwe prothese. Er moet snel iets geregeld worden of we moeten besluiten deze operatie niet door te laten gaan. Niet leuk voor de patiënt, maar de veiligheid staat voorop.
Het is 13:00 uur, snel een boterham. Ik heb nog geen verpleegkundige beschikbaar gevonden voor de nachtdienst en bereid me mentaal voor om hem zelf te draaien. Door naar de volgende vergadering. Ik mag mijn input leveren bij een bijeenkomst waar een PRI gemaakt wordt voor een ingreep die bij onze kliniek gedaan gaat worden. PRI staat voor Prospectieve Risk Analyses, hier wordt bij elke stap van een proces stilgestaan en eventuele risico’s beschreven en hoe we die kunnen ondervangen. Belangrijk! Zo ben je zo goed mogelijk voorbereid.
14:30 uur. Even mijn gezicht weer laten zien op de verpleegafdeling. Want ook dat hoort bij je functie als teamleider. Laagdrempelig bereikbaar zijn voor je team en tijd vrijmaken als merkt dat daar behoefde aan is. Soms simpelweg even spuien, bijkletsen en soms serieuzere zaken. Dat vind ik het leukste van mijn functie. Ik blijf een ‘mensenmens’ en verpleegkundige in hart en nieren.
Ik blijf een ‘mensenmens’ en verpleegkundige in hart en nieren.
15.00 uur Als teamleider vind ik mijn belangrijkste taak de randvoorwaarden creëren zodat de verpleegkundigen hun werk goed en veilig kunnen doen. Daar gaat veel tijd in zitten. Verder vind ik het belangrijk dat ik er ben voor mijn team en hun belangen behartig. Een goede tussenweg vinden in de opdrachten vanuit het management en eventuele werkdruk van de afdeling. Als afsluiting van de dag, om 16.30 uur maak ik nog even tijd om het rooster van volgende maand te maken en mij mentaal voor te bereiden op de komende nachtdienst.
17:15 uur, ik ben thuis. Om 19:30 uur krijg ik het verlossende telefoontje van het uitzendbureau dat ze toch nog iemand gevonden hebben. Ik breng de avonddienst nog snel op de hoogte dat er iemand anders komt, gelukkig is het een bekende collega dus verdere actie is niet nodig. Mijn werkdag zit erop.”